Lege accu? Geen stroom binnen bereik? Als het aan Tropos Motors Europe ligt, zijn deze zorgen voortaan verleden tijd. In een innovatief pilotproject test de fabrikant van elektrische gebruiksvoertuigen in Herne integreerbare fotovoltaïsche cellen in de laadbak. Dankzij deze trendsettende technologie kunnen alle modellen van Tropos ABLE binnenkort vrijwel onafhankelijk van externe stroombronnen worden gebruikt, met daardoor een aanzienlijk groter bereik. Het pilotproject begint eind juni en heeft vooralsnog een looptijd van vier maanden.
“Wij verwachten met deze oplossing niet minder dan een revolutie op de markt van elektrische voertuigen te introduceren”, zegt Markus Schrick, directeur van Tropos Motors Europe. “De eerste experimenten hebben laten zien dat het kan. Nu testen we de technologie in de praktijk uitgebreid op prestaties en andere mogelijkheden. Wij willen als geheel analyseren wat zonnepanelen voor onze klanten kunnen betekenen.”
Wat deze nieuwe technologie anders maakt, is de manier van integratie in de constructie: de fotovoltaïsche elementen vervangen bestaande laadbakken en zijn volledig geïntegreerd zijn in de laadbakken van de Tropos ABLE zonder gewicht toe te voegen. De verwachting is dat het zelf opwekken van zonne-energie de actieradius van de elektrische transportvoertuigen nog eens aanzienlijk kan verhogen. De Tropos ABLE rijdt uitsluitend op zonkracht en laadt zich op. Dit verlaagt de laadkosten, maakt onafhankelijk van stroombronnen en verbetert de ecologische voetafdruk, want CO2-uitstoot als bij gebruik van conventionele stroommix wordt vermeden.
Binnen het pilotproject onderzoekt Tropos bovendien mogelijkheden voor het gebruik van teveel aan opgewekte stroom. Daarbij kan worden gedacht aan externe stroomvoorziening voor het opladen van andere voertuigen of eindapparaten en accu’s van bijvoorbeeld motorzagen of heggenscharen.
“Wij beschouwen Tropos als een ecosysteem dat bestaat uit een voertuig, een laadbak en digitalisering. Onze filosofie draait om innovatieve oplossingen die onze klanten een duurzame meerwaarde bieden”, zegt Schrick.
Alle modellen van Tropos ABLE zijn geheel emissievrij. Met een compacte breedte van 1,40 meter, een lengte van 3,70 meter en een kleine draaicirkel van 3,96 meter kan de elektrotransporter zowel op de weg als in gesloten ruimtes worden ingezet. Tot op het allerlaatst blijven alle voordelen van de elektrische voertuigen volledig te benutten en zo kunnen ze de kloof dichten tussen cargofiets en bestelbus. Met het grote laadvlak en een laadvolume tot 4,5 m³ hebben de voertuigen van Tropos ABLE een enorme transportcapaciteit te bieden. De overtuigende eigenschappen bieden veelzijdige toepassingsmogelijkheden voor uiteenlopende doelgroepen: industrie en intralogistiek, tuinbouw en hoveniers, bezorg- en pakketdiensten, technische ambachten en gebouwenbeheer, steden en gemeenten, horeca en toerisme, levensmiddelenhandel, dierentuinen, pretparken en sportplaatsen. Tropos ABLE voldoet met gemak aan de eisen van verschillende branches en draagt bij aan een duurzame vermindering van de CO2-uitstoot.