Cenntro presenteert ‘s werelds eerste onafhankelijke elektrische koelbak

Deze unieke oplossing voor emissievrij diepvries- en koeltransport in stedelijke gebieden is leverbaar met de voertuigen uit de Logistar 200- en Metro-serie van het bedrijf.

Cenntro Automotive Europe heeft op de beurs IAA Transportation de eerste gecombineerde eenheid ter wereld gepresenteerd die bestaat uit een elektrische bestelwagen en een onafhankelijk werkende elektrische koelopbouw. Deze unieke oplossing voor emissievrij diepvries- en koeltransport in stedelijke gebieden is leverbaar met de voertuigen uit de Logistar 200- en Metro-serie van het bedrijf. De levertijden variëren tussen 9 en 12 weken.

Dankzij de geïntegreerde koeleenheid en een afzonderlijke batterij functioneert het temperatuurbeheer voor de innovatieve carrosserie ongeacht of de bestelwagen rijdt of stilstaat. Het koelproces heeft geen invloed op de tractiebatterij van het voertuig en dus ook niet op de actieradius. De CT F3-koelopbouw is beschikbaar voor de modellen Logistar 200 Transporter en Logistar 200 Cargo en is uitgerust met een eigen 48 V lithiumbatterijpakket van 10 kW. De CT U2 unit met zijn onafhankelijke 24V lithiumbatterijpakket en 5,5 kW wordt gebruikt voor de compacte Metro elektrische bestelwagen.

De Metro en Logistar 200 koelaggregaten bieden dezelfde kenmerken en voordelen. Het temperatuurbereik is ontworpen om te werken tot min 20 graden Celsius voor vriesoperaties en tot plus 25 graden Celsius voor verse leveringen. Ongeacht de bedrijfsomstandigheden kunnen de vervoerde goederen zes tot acht uur lang op een constante temperatuur worden gehouden. De stille en emissievrije werking van de carrosserie zorgt ervoor dat het voertuig toegang heeft tot alle milieuzones en dat maakt nachtelijke leveringen aangenamer. Met een optionele snellader is de carrosserie al na vier uur klaar voor gebruik; met het normale laadapparaat bedraagt de laadtijd zeven uur. De externe accu van de koelunit kan tegelijkertijd worden opgeladen en de laadruimte voorkoelen.

Het dak van de koelunit kan als extra optie worden uitgerust met flexibele zonnecellen. Hierdoor is het mogelijk om tot 40 procent van de capaciteit van de batterij te voorzien met hernieuwbare energie en dit maakt de emissievrije elektrische bedrijfsvoertuigen nog duurzamer. Ook een meerkamerbehuizing met verschillende temperatuurzones is mogelijk.

Alain van Münster, de Vice President Sales EMEA, zegt over de nieuwe constructies: “Duurzame binnenstedelijke logistiek vereist een mix van maatregelen, die verder gaan dan de aandrijftechniek. Met behulp van ons ecosysteem, dat bestaat uit elektrische bedrijfswagens en innovatieve carrosseriestructuren, kunnen we voldoen aan de eisen van een groot aantal verschillende sectoren. Tegelijkertijd leveren we een belangrijke bijdrage aan de wereldwijd vastgestelde klimaatdoelstellingen en verminderen we de CO2-voetafdruk van de logistieke sector op de lange termijn.”

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Laatste nieuws

Search