Green Mobility Group zet in op elektrische minitrucks
Na de verdeling van het familiebedrijf in 2019 vond Briek Verhelst een nieuwe passie: mobiliteit verduurzamen. Met Green Mobility Group zet hij samen met een vennoot in Vlaanderen ecologische mini e-trucks in de markt. “Wij zijn er als early believers van overtuigd dat het elektrisch verhaal binnenkort helemaal zal doorbreken.”
Briek Verhelst is een telg uit de vierde generatie van de bouwgroep uit Oudenburg en Oostende. “Om rond m’n 40ste een nieuwe uitdaging op te starten, had ik enkele voorwaarden: de nieuwe activiteit moest toekomstgericht zijn, er moest een businessmodel rond gebouwd kunnen worden, en het moest fun zijn”, vertelt de medeoprichter en oud-voorzitter van Jong Voka West-Vlaanderen. “Ik heb als voormalig zaakvoerder van Verhelst Logistics 20 jaar ervaring in het goederenvervoer, mijn medevennoot is al 25 jaar actief in het personenvervoer en we hebben ook onze contacten in China bij producenten van elektrische voertuigen. Na een klein jaar voorstudie vanaf de zomer van 2019 zijn we als exclusieve dealer in België in zee gegaan met Cenntro, de producent van de Metro e-Truck. Het is een compacte elektrische truck met een maximumsnelheid van 85 kilometer per uur en tot 700 kilogram laadvermogen. Potentiële doelgroepen zijn steden en gemeenten voor onder meer hun groen -en technische diensten. Ook campings en vakantieparken, pretparken, dierenparken kunnen er handig gebruik van maken.”
Corona gooide natuurlijk roet in het eten bij de start, want de toeristische en vrijetijdssector krijgt klappen waardoor investeringen worden uitgesteld. “Lokale besturen zitten in een andere situatie. Zij moeten tegen 2025 de helft van hun wagenpark vergroenen, en de Vlaamse regering legt ook op dat we tegen 2030 de CO2-uitstoot met 40% moeten verminderen, dus het momentum is er zeker. Bij overheden speelt echter het langere beslissingsproces een rol, samen met het feit dat ze nog niet genoeg vertrouwd zijn met dit soort elektrische voertuigen. Daarom hebben we daar diverse testwagentjes lopen. In de private sector verzilveren we momenteel enkele interessante leads, onder meer om het groeiend aantal aanhuisleveringen te ondersteunen.”
Ook economische voordelen
Green Mobility Group kwam ook op de radar van andere spelers. “We zijn sinds kort ook verdeler van de Tropos ABLE, een e-minitruck die iets duurder is dan de Metro, ook werkt op lithiumbatterijen en nog meer toegespitst is op de Europese markt.
Tropos Motors Europe maakt deel uit van de Duitse Mosolf Group, die voor de helft eigenaar is van het Carcenter in Zeebrugge. Van daaruit zal dan ook de customizing van de voertuigen vóór de aflevering en de service na verkoop gebeuren. We zijn ook invoerder van de elektrische Hummer, die in China onder licentie van General Motors wordt gemaakt. Daarmee mikken we op de particulier, want hij is ideaal om in de vrije tijd aan de kust te cruisen of voor op golfcourts.”
“Met Green Mobility Group doen we echt pionierswerk, maar we spelen in op de ecologische behoeftes van vandaag en morgen. Ook economische voordelen (lage onderhouds- en oplaadkosten, vrijstelling van inschrijvings- en inverkeerstellingstaks en de verlengde investeringsaftrek voor bedrijven) geven een duw in de rug. Samen met overheden, private bedrijven en andere early believers willen we van het groenemobiliteitsverhaal een succes maken.” (SD – Foto EV)